Het volledige onderzoeksverslag kunt u hier downloaden.
Enkele passages uit het onderzoeksverslag:
- Volgens Bergmann (2012) zijn er verschillende voordelen aan het werken met Flipping the Classroom. Bergmann geeft aan dat het meest belangrijke van Flipping the Classroom de menselijke kant is. “I now have time to work individually with students. I talk to every student in every classroom every day.” Bergmann zegt dat hij nu meer tijd besteed aan leerlingen die worstelen, maar die nu niet opgeven zoals ze vaak doen als ze hun huiswerk thuis alleen moeten maken. Nu gaan ze door tot het probleem is opgelost omdat ze hulp kunnen vragen terwijl ze bezig zijn.
- Voorwaarde is dat de componenten ICT, didactiek en vakinhoud in de juiste verhouding tot elkaar staan (Mishra, 2005). Alleen op deze manier kunnen zij elkaar aanvullen en versterken. Voor een goed resultaat moet een instructiefilm wel goed in elkaar zitten. Bij het maken van een instructiefilm moet je als docent heel goed op de hoogte zijn waar de knelpunten zitten (Voorwinden, 2012).
- De belangrijkste verklaring voor het positieve leereffect is het verwoorden van de gedachten en kennis waartoe leerlingen door het samenwerkend leren worden gedwongen (Bijkerk, 2006). De leerpiramide van David Sousa geeft een helder resultaat aan van het effect van samenwerken in groepen. Duidelijk is dat er in een actieve les voor niemand een passieve rol is weggelegd.
- Leerlingen geven aan in de les veel actiever te zijn geweest. Doordat iedere leerling thuis de instructiefilm bekijkt kan de leerling in de les vrijwel direct aan het werk met de te maken opdrachten. Leerlingen geven aan dat ze in deze periode gevoelsmatig meer opdrachten hebben gemaakt in minder tijd. Ook blijkt uit de time-sampling dat de leerlingen er geen moeite mee hebben om voor langere tijd actief aan het werk te gaan met de opgegeven opdrachten.
- Het werken in niveaugroepen is niet noodzakelijk, maar het helpt wel om leerlingen meer te laten samenwerken tijdens het maken van de opdrachten.